Akkordvariasjoner

#1
Gitarmester
<fjernet>
Hei! :hi:

Vet ikke hvordan det er nå, har ikke testa det ut, men har lagt merke til at C-akkorden f.eks. er skrevet som en barré-akkord på 3. bånd, men dette er jo ikke den eneste måten å spille en C på!

Vet ikke hvor lett det ville vært å få til, men det kunne kanksje vært flere variasjoner av samme akkorden?

-October
#2
Jeg bruker en akkordliste jeg fant på nettet til å vise grepene, så det varierer litt om grepene er barrè eller ikke. Listen er heller ikke komplett.

Kan godt prøve å lage en litt bedre akkord funksjon, men det blir ikke før jeg er ferdig med å gjøre om siden til php. Men om noen her har peiling på php/javascript og vil prøve å lage en så er det bare å gjøre det, så skal jeg legge den inn.

Og om noen har eller vet om en plass jeg kan finne en stor akkordliste så hadde det vært fint. Det blir litt enklere å lage hvis man har alle akkordene.
#3
Gitarmester
<fjernet>
Du har jo alltids akkordlista i Guitar Pro. Den er jo ganske imponerende!

Kan desverre ikke noe om php eller java
#4
Tenkte å prøve å få ut lista fra guitar pro, men er ikke sikker på hvordan jeg skal klare det.

Er ikke så god på teori, men det er vel et bestemt mønster akkordene er laget etter, så da burde det jo være mulig å bare lage et program som kan generere alle grepene. Skal prøve å se om jeg får det til.

Det er kanskje noe slik guitar pro gjør også.
#5
Gitarmester
<fjernet>
Ja, det er forskjellige mønster, helt klart!
Er ikke så veldig god på teoridelen jeg heller, men vet om 4 forskjellige måter å spille samme akkorder på, hvertfall:

- Åpne akkorder
- Som en A-dur, og med barré utover
- Som en E-dur, og med barré utover
- Som en C-dur, og med barré utover

Mer enn dette har jeg ikke lært enda, men skal begynne med noe mer teori i gitartimene nå snart, så jeg satser på å lære mer som dette etter hvert
#6
Har klart å lage et lite script som lager fingersettingen til akkorder ut i fra slike formler som dette http://www.smithfowler.org/music/Chord_Formulas.htm

Det var faktisk enklere enn jeg hadde trodd.
Hvis man for eksempel skal finne notene i en D, bruker man bare dur formelen 1-3-5 også tar note nr 1, 3 og 5 fra D dur skalaen.

D, E, F#, G, A, B, C#

Så er det bare å finne D, F# og A notene på gitaren og spille dem, da blir det en D.

Skal man finne Dm, gjør man akkurat det samme, men bruker 1-b3-5 formelen.
Note nr 3 må senkes et hakk, fra F# til F. Det er litt enklere å se hvilken note den blir senket ned til hvis man ser alle notene:
A, A#, B, C, C#, D, D#, E, F, F#, G, G#

Har formelen et høyt tall, f.eks 9 så tror jeg det går tilbake til starten på skalaen igjen, men en oktav høyere. Så i en D bli note nr 9 en E en oktav opp. Er ikke 100% sikker, men tror det er slik.

Scriptet tar en bass note og en formel også lager den akkorden ut i fra det. Det funker faktisk ganske bra, eneste problemet er at det finner ikke de mest optimale fingersettingene, så noen ganger blir det veldig rare fingersettinger på enkelte grep. Så det må fikses før det kan brukes, men sliter litt med å finne ut hvordan.
#7
Hobbymusiker
Wiken
Synes akkordlisten til Chordie.com er temmelig genial, vet ikke om dette er realistisk å få til, men dersom det er det hadde der vært bra.


Edit: http://www.chordie.com/chords.php der er direkte link til akkordlisten.

Sist redigert av: Wiken 06/05-2007 00:21

#8
Den var veldig bra, akkordene ligger som tekst i kildekoden så da blir det enkelt å hente dem fra siden og lagre dem i en liste.