Noen oppgraderinger

#1
Man kan nå se fingersettingen til grepene over tabsene.
Databasen med grep er ikke komplett enda, så det mangler en del grep, men jeg vet hvilke grep som mangler så dere trenger ikke rapportere det hvis dere ser noen som mangler.

Har også lagt inn støtte for chopro formatet.
http://nortabs.net/faq/choproformat/
Det vil etterhvert bli mulig å transponere grepene som er i chopro formatet opp og ned en halvtone av gangen.

Sist redigert av: Pitmairen 31/01-2009 11:01

#2
Gitarmester
Yhtam
Supert!!

Fingersettingen til grep fungerer veldig bra. Hvis man vil ha andre variasjoner av grepet enn det som er i databasen må man skrive det inn i tabulaturet, men det gjør jo ikke noe.

Også er det spørsmålet om hva som er B, H eller Bb. Ser du har brukt det engelske systemet. Men så vidt jeg vet er det like mange som bruker det norske systemet. Så jeg vet ikke helt hva vi kan få gjort med det.

Jeg lasta opp en tab i chopro formatet nå. Det gikk veldig bra. Men en ting stusset jeg over:

Jeg skrev "{c: Intro:} [F]". Det ble bare helt borte
Så prøvde jeg "Intro: [F]" Men da flyttet F'en seg naturligvis ned på neste linje
Det endte opp med "Intro: F", men da blir ikke F'en orange

Bare en liten bagatell.

Gleder meg til transponeringa blir tilgjengelig
#3
"{c: Intro:} [F]" funker ikke fordi alle {x: } taggene må stå på en egen linje.

Det er noen problemer med chopro formatet så jeg tenker på å kanskje lage et eget format som fikser problemene. Har tenkt litt på å kanskje lagre mest mulig info i selve tabteksten i steden for i databasen slik som det er nå.
Da blir det f.eks. enklere å legge inn egne variasjoner av grep osv.
Det blir noe lignende som de gjør på wiki'er.

For å fikse problemet med B og H kan jeg legge inn et valg på opplastingssiden slik at man kan velge om det er det norske eller engelske systemet.
#4
Har lagt inn transponering nå. Det funker best på tabs i chopro formatet, da blir grepene byttet ut. På vanlige tabs kommer det bare opp en boks som viser hva de nye grepene blir.

Har ikke laget linker enda, men det går an å teste ved å legge til ?transpose=x på urlen til en tab.

?transpose=1 Opp en halvtone
?transpose=-1 Ned en halvtone
#5
Gitarmester
Yhtam
Ja, det er nok mer praktisk om infoen blir lagret til hver enkelt tabulatur.

Et valg om man bruker engelske eller norske grep er viktig!
#6
Gitarmester
<fjernet>
Bør vel være norske grep da, iom at vi heter NORtabs? Er litt av sjarmen det

Har ikke fått satt meg inn i chopro-greiene enda, men så fort over det. Må man skrive alle de forskjellige tag-greiene selv i taben? er ikke det veldig mye mer stress? Har ikke prøvd, så ikke skyt meg om jeg tar feil

Sist redigert av: <fjernet> 05/02-2009 01:00

#7
Ja, du må skrive alle taggene selv. Jeg vet ikke om det finnes programmer for å skrive chopro tabs, men det finnes ihvertfall programmer som leser dem. F.eks. Chordii

Men du trenger ikke bruke alle taggene. Grunnen til at jeg la inn chopro formatet var egentlig mest for markeringen av grepene. Det er mye enklere å bytte ut grepene når de er skrevet slik som i chopro formatet. Det er kjekt når tabulaturet skal transponeres.

Har ombestemt meg på det med norsk B, jeg kommer ikke til å legge inn valg om norsk eller engelsk system. Det blir bare forvirrende å ha samme navn på to forskjellige grep.
Så hvis grepene skal vises riktig må vi endre alle tabsene til å bruke enten det norske systemet, en blanding av norsk og engelsk eller kun engelske grep.

Kun norske grep:
H og B, Bb brukes ikke.
Kun engelske grep:
B og Bb, H brukes ikke.
Blanding:
B og H brukes om engelsk B og Bb brukes om engelsk Bb

Jeg liker blanding best. eller å bruke kun H og Bb, da er det umulig å ta feil.

Sist redigert av: Pitmairen 05/02-2009 15:36