Markering av grep, "flytgrep" og søkefunksjon... og autoscroll, igjen

#1
Profesjonell
Vages
Hei. Først vil jeg bare rose litt: Mitt inntrykk er at Nortabs stadig blir bedre, mer ordnet og mer rikholdig i sitt utvalg. Oppdateringer går raskt, sidedesignet er bra - jeg er glad i sider ikke er for glinsende og som gjør det de skal på en enkel måte. Jeg er glad jeg kom over den for fire måneder siden.

Jeg har fire forslag:
1) Kan man ha på markering av grepene i en sang automatisk? Nå blir de markert når man transponerer, men jeg foreslår at de blir markert til enhver tid, og så kan man eventuelt slå den av med en knapp.

2) På Ultimate-Guitar (en side jeg faktisk synes er en smule dårligere enn Nortabs, hadde det ikke vært for utvalget) har de en funksjon der man kan holde musepekeren over et markert grep, så flyter grepforklaringen i et flytvindu ved siden av musepekeren. Sikkert vanskelig, men det kan kanskje legges i langtidsplanene?

3) Når man bruker søkefunksjonen nå, virker det som om den gir resultater for alle ordene man søker på; vi som har drevet programmering kjenner det igjen som et "or"-statement. Har jeg rett her? Uansett, jeg synes man først og fremst bør få resultater på de konkrete ordene man søkte på. Deretter kan man ta de som bare inneholder deler av treffet (sortert etter relevans). Jeg synes egentlig det kan klare seg med treff som bare inneholder alle ordene.

4) Jeg vet det har vært oppe til drøfting før og blitt slått ned, men jeg vil foreslå å legge til en autoscroll-funksjon. Sist gang ble det nevnt at det var "mange utvidelser" som erstattet denne funksjonaliteten, men jeg hadde problemer med å finne noen som var oppdatert for min nettleser. Dessuten er det noen som med gode grunner ikke bruker nettlesere med utvidelser (Opera, Safari osv.), og jeg synes at en javascriptbasert autoscroll hadde gitt folk større valgfrihet.

Av og til bruker jeg også andres datamaskiner til å finne tabs på, og det er lite populært å begynne å installere Firefox og nye utvidelser når man er på nachspiel.

... og forresten, en femmer: Når jeg prøver å markere ting og trykke på BBCode-knappene øverst i forumvinduet, erstatter formateringen den markerte teksten i stedet for å sette seg rundt den. Kan det fikses?
#2
Gitarmester
Yhtam
Hei Vages
Takk for ros og forslag!

1) Jeg må si jeg ikke skjønner helt hva du mener? Markere som i tradisjonell forstand, "markere tekst"? Grepene blir ikke markert her hos meg når jeg transponerer.

2) Jeg føler "Vis grep"-funksjonen er tilstrekkelig egentlig. Det blir ofte rot når flytende vinduer popper opp i hytt og pine når man fører musepekeren over tabulaturen. Smak og behag, men jeg føler det er unødvendig.

3) Jeg ser at det kan være irriterende at det kommer opp mange tabulaturer du ikke er ute etter ved søking. Det har imidlertid noen vesentlige fordeler også.
Mange opplastere her på nortabs.net lider av feilskrivingssyndromet (no offence ). Tittelen kan være skrevet feil eller forskjellig fra tab til tab. Med dagens søkemetode er det større sjangs for å finne tabulaturen man er ute etter. Et eksempel er om du søker på "Forelska i lærereren", ville ingen tabulaturer kommet opp om vi kun hadde treff som inneholdt alle ordene.
Det andre argumentet for å beholde dagens søkemetode er om man ikke vet tittelen helt, så kan man gjette, og sannsyneligvis vil den dukke opp blandt søkeresultatene.

4) Personlig har autoscrollen aldri gjort en tilfredsstillende jobb for meg, men igjen: smak og behag. Jeg har forsåvidt ikke noe imot å ha en slik funksjon på siden hvis det er interesse.

5) Høres ut som et praktisk tiltak å fikse, men ikke mitt felt
#3
1) Med markering mener han nok at i det stilsettet som er på som standard (grønt) så får grepene som er transponert en annen farge.
Det er for at det skal være lettere å se om noen av grepene ikke er blitt transponert. I det mørke stilsettet, som Yhtam mest sansynlig bruker, skjer ikke dette
fordi jeg glemte å legge det inn når jeg lagde det, men det kan fikses.

Jeg er ikke sikker på om jeg vil legge inn dette som standard, fordi det er ikke alltid så lett å finne alle grepene som skal byttes ut, spesielt når tab'en ikke bruker chordpro-formatet. Da blir ofte noen av grepene ikke markert og det ser ikke så fint ut. Pluss at det blir vanskeligere å se om noen av grepene ikke har blitt byttet ut når det transponeres. Jeg synes heller ikke det er verdt å bruke tid på å lage dette bare for at grepene
skal få en annen farge.
Men hadde alle tabulaturene vært i chordpro-formatet så skulle jeg ha gjort det.


2) Det er ikke så vanskelig å lage, jeg tror vi hadde det på en tidligere versjon av nortabs hvis jeg ikke husker helt feil. Men hvis dette skal lages må
punkt 1 bli laget først. Men jeg er enig med Yhtam, jeg synes egentlig grep-funksjonen som vi har er bra nok.

3) Jeg har planer om å få laget et bedre søk etter hvert ved hjelp av f.eks Xapian eller
lignende, men det er ikke mulig akkurat nå.
Men jeg har gjort noen små endringer nå for å prøve å få det som er mest likt søkeordene øverst. Jeg vet ikke om det endrer så mye på søkeresultatene, men kanskje litt.

4) Har også lagt inn autoscroll, men den kan bare styres med tastaturet foreløpig.
Dere kan teste det med å holde inn CTRL og trykke opp og ned på piltastene. Farten øker ved å trykke flere ganger i
den retningen som det skal scrolles.
Scrollingen kan stoppes ved å trykke CTRL+c eller ved å bruke piltastene i motsatt retning til det stopper (husk å holde inn CTRL).
Jeg tror det skal funke i de fleste nettlesere, men hvis dere bruker opera må dere holde
inn SHIFT eller ALT i tillegg til CTRL fordi opera har allerede en funksjon på den kombinasjonen.
Er litt usikker på om det funker på mac så hvis noen har det så hadde det vært fint om dere kunne testet.

5) Tror det skal funke nå.

Sist redigert av: Pitmairen 05/10-2010 23:26

#4
Profesjonell
Vages
Jeg forstår svarene deres. Siden det mest sannsynlig vil bli forvirrende å ha markering av grep på som standard, kunne man kanskje hatt en checkboks eller knapp som gjorde at man skrudde den på.

Ja, og BBCode-funksjonene virker endelig!
#5
Profesjonell
Vages
Det hadde også vært en fordel om flere brukte ChordPro-formatering, så kanskje opplastingsfunksjonen burde oppfordre til det? "Du oppfordres sterkt til å bruke ChordPro" burde det kanskje stå under? Jeg synes i alle fall det er mange ganger lettere å jobbe med enn vanlig formatering; jeg tror det bare er et spørsmål om omvending.
#6
Gitarmester
Yhtam
Autoscrollen fungerer på mac også med ctrl+pil opp/ned.
Jeg er enig i at ChordPro-formateringen er å foretrekke, en oppfordring er kanskje ikke så dumt, bare det ikke settes som noe krav.

Sist redigert av: Yhtam 06/10-2010 16:06