Hvordan stemme ned gitaren?

#1
Hobbymusiker
Wiken
Jeg har sett at mange sanger krever at man stemmer ned gitaren, hvordan får man dette til? Jeg har digital tuner, men jeg tror ikke denne har denne funksjonen!?..

Wiken..
#2
På min stemmer er det en knapp der det står "Flat". Da jeg trykker på den kommer den en liten B oppe i hjørne på skjermen, som betyr at den er stemt ned et halvt trinn/bånd. Enkelt å greit
Vett ikke om det er slik på din stemmer, men slik er det hos meg

Sist redigert av: TheWindyIsland 13/10-2007 23:00

"I love this pedal to death! The only way you could keep me from playing one is by chopping off my legs!" - Kirk Hammet
#3
Gitarmester
<fjernet>
Hvis ikke du har den funksjonen på stemmere kan du bruke gehør til å stemme den ned også.

Hvis du kjenner til systemet om hvordan man stemmer strengene slik at de er stemt i forhold til hverandre uten å bruke en stemmemaskin, er det ganske enkelt å stemme ned.
Det går ut på at 5. bånd på E-strengen (øverst) er en A note, som tilsvarer A-strengen (2. øverst). Så ved å holde 5. bånd på E-strengen skal man kunne stemme A-strengen til å klinge likt som 5.bånd på E-strengen, i og med at begge er A-noter. Er du med?

e------
B---5--  = e-strengen
G---4--  = B-strengen OBS! 4. bånd!
D---5--  = G-strengen (lol  )
A---5--  = D-strengen
E---5--  = A-strengen


Så dette betyr da at hvis du har en streng stemt riktig, så kan du finne alle de andre ved å finne den samme tonen på en annen streng.

Men det du må gjøre for å stemme ned nå da, er å bytte bånd. Altså, hvis du skal stemme ned 1 trinn (2 bånd), og så har du den mørke E-strengen stemt ordentlig. Da holder du 3. bånd på E-strengen og stemmer A-strengen til den er lik, og VIPS! Der har du en streng som er stemt ned 1. trinn, og du har en streng å stemme de andre ut ifra også.
Så går du videre med å stemme E-strengen, og holder da 5. bånd, men stemmer E-strengen ned slik at den er lik A-strengen. Og det samme gjør du med de andre også.

Håper det var forståelig
#4
Luftgitarist
Makt
På mine stemmere står det vanligvis noten du spiller, altså E strengen er E, så visst jeg da skal stemme ned I C så bare stemmer jeg ned til det står C der (også gjør det samme på resten av strengene).

Når jeg stemmer på gehør gjør jeg vanligvis slik

A|---0-|
E|-5---|

A-|---0-|
Eb|-6---|

A|---0-|
D|-7---|

A-|---0-|
C#|-8---|

A|---0-|
C|-9---|

E-A-D-G-B-e
D-G-C-F-A-d
C-F-A#-D#-G-c
B-E-A-D-F#-b (7 strengs stemming)
yo bruddas black metal is in da hood
#5
Hobbymusiker
Wiken
Da kan jeg det, tusen takk for hjelpen alle sammen..

Wiken...