Flere små forslag

#1
Hadde det vært noe å kunne ''abonnere'' på en bruker? Dvs at hvis du abonnerer på en bruker så får du en melding eller en varsel hver gang brukeren legger ut en ny tab og legger en ny tab til favorittene sine. Akkurat som YouTube.

Ellers hadde det vært gøy å ha litt mer statistikk egentlig. Hadde vært morsomt å kunne se:
- totalt hvor mange som har sett på alle tabsene dine tilsammen
- hvor mange hver dag totalt
- hvor mange ratinger for hver dag
- hvor mange ratinger gjennomsnittlig
- hvor mange % av hvert kjønn ser på tabsene dine (utfra brukere da antar jeg)
- aldersgruppe
- hvor mange som abonnerer på din profil
- hvordan fant de taben (Søk, Link, Googlesøk)
- hvor i Norge er de som ser på tabsene din fra (Kart)

Dette kan framstilles ved enkle grafer hvis man har tallene. Dette er kun et forslag og ikke noe must for siden her. Kan være det er komplisert å få ordnet, det vet jeg ikke.


Jeg har av og til tenkt på å ha ''Ukens Tab'' eller en tab til en sang som er veldig populær akkurat nå, som kan stå på forsiden. Sånn som nå er Vår beste dag av Erik Bye veldig populær pga Marit Larsens versjon. Da kunne det stått på forsiden en liten stund.

Det hadde også vært fint om det var mulig om det var mulig å bytte mellom forskjellige versjoner av 1 tab når du er inne på den. Som på Ultimate-Guitar.
Er det en tab det finnes 3 forskjellige versjoner av så kan man gå inn på 1 av dem og når man er inne på den, bytte til en annen versjon uten å måtte gå tilbake eller søke den opp. Hvis du skjønner hva jeg mener. Da er det også hensiktsmessig at ratingen på de andre versjonene vises.

Mulighet for å laste opp Gitar-leksjoner - altså video da. Det er kanskje ikke så mange som kommer til å gjøre det, men det kan jo være. Akkurat som man velger Tab, Grep eller Guitar Pro kan man velge Gitarleksjon. Det kan vel forsåvidt også være en artikkel hvis man kun vil skrive instruksjoner.

Nortabs-applikasjon til iPhone. Dette hadde vært utrolige herlig. Ofte gidder jeg ikke dra med meg data på turer eller så er jeg steder der jeg ikke har tilgang på nett når jeg vil spille.

Noen som har noen synspunkter på noen av disse forslagene?
#2
Gitarmester
<fjernet>
Har noe feedback eller videreføring av dine forslag. Punktvis nedover.

- Abonnering kunne vært litt morsomt, men ser ikke heeelt nytteverdien av det, siden alt kommer opp på forsiden likevel. Men morsomt hadde det vært

- Statistikk, liker disse, men kart kan fort gjøre det veldig uanonymt, synes jeg, hvis man lagrer hvor alle som ser på en tab er ifra. Selv om det hadde vært gøy, så vet jeg ikke om jeg synes det er så lurt.

- Ukens Tab - Absolutt. Det var et godt forslag! Men hvordan bestemmer vi hvilken tab det skal være?

- Versjon-saken er jeg også enig i. Det kunne vært kjekt, dersom man merker at taben man er på ikke er spesielt bra.

- Det blir fort veldig stor internettrafikk dersom man skal kunne streame video herifra. Jeg synes heller at det kunne være mulig å embedde YouTube, og heller laste leksjonene/tipsene/show-off-ene der.

- En app til iPhone hadde ikke vært så dumt, men Pitmairen har sagt tidligere at da må noen andre gjøre det. Det finnes en mobilversjon av siden her: http://nortabs.net/mobile/

Jeg har noen flere forslag også:
- Mulighet til å søke i hele forumet, ikke bare i underkategoriene?

- Mulighet til å gjøre tabulatur tilgjengelig offline i enten android-appen, eller via mobilversjonen av siden? Kan vel bare lagres som en noe tilsvarende en .txt fil?
#3
- Nytteverdien med abonnement er at hvis man ikke besøker Nortabs på en liten stund, så får man likevel opp de nye tabsene fra de man har abonner på.
F.eks: For litt siden var jeg borte i 2 uker og når jeg kom hjem var det maaange nye tabs her og jeg orker ikke bla meg nedover hundrevis av tabs på forsiden for å finne noen stilige (Kanskje bare min latskap) Dessuten kan det være man overser noe. Det blir i hvertfall veldig oversiktlig.

- Det med at kart blir uanonymt er sant siden det ikke er så mange brukere her.

- Når det gjelder Ukens Tab er det mange måter å bestemme det på. Vi ha et ''team'' som moderatorene velger ut som avgjør det sammen. De kan motta forslag fra andre og tar hensyn til hvor relevant låta er til å være Ukens Tab.
Noen vil kanskje mene at Ukens Tab bør være den mest viste taben, men det virker ikke hensiktsmessig, siden den tabben da sikkert får mye oppmerksomhet fra før. Men det er en mulighet.

- Versjonsaken håper jeg kan ordnes. Det ville blitt mye mer praktisk.

- Jeg har faktisk ikke tenkt på det med internettrafikk, men det embedde YouTube funker like godt. Poenget var bare at det blir lagt ut som en gitarleksjon. Er jo likegyldig hvor videoen er lagt ut.

- Jeg husker iPhone-app var nevnt, men jeg for min del har ikke peiling på sånt, så jeg kan ikke gjøre det. Da må det bli noen som melder seg.

- Ja til mulighet til å søke i hele forumet.


Et annet forslag jeg kom på nå var å sortere bruker etter gjennomsnittlig rating på tabsene sine.
#4
Jeg syntes ukens tab er for subjektivt til at det skal være innpå her.

"Et annet forslag jeg kom på nå var å sortere bruker etter gjennomsnittlig rating på tabsene sine"

Hva skal man bruke den funksjonen til sånn litt mer spesifikt?
Jeg skjønner hva du mener, men hva som er nytteveriden
Gjerne rate og kommenter tabber! :D
#5
Gitarmester
<fjernet>
Ja, det var egentlig og et godt poeng ang. ukens tab, Nybegynner.

Jeg kom på et forslag til: Legge inn en automatisk sperre mot helt identiske dobbeltposter (tenker da spesielt på kommentarer).
#6
Ukens tab må da heller bli mest for gøy. Den eneste måten vi kan velge ukens tab uten at det blir subjektivt må da være den med mest visninger eller ratinger i løpet av 1 uke.
Men hva gjør det om Ukens Tab er subjektivt? Da blir det fellesskapet her inne som bestemmer sammen.

Nytteverdien av å sortere brukere etter rating og visninger totalt på tabs er vel like stor som på å sortere brukere etter poeng? Da finner man jo fort ut hvilke brukere som legger ute gode og populære tabs.

Forslag til identiske dobbeltposter er greit å få gjort.
#7
Da må det jo bli forrige ukes top tab om man skal gå etter visninger på en uke f.eks.

Jeg mener gjennomsnittelig rating på tabsene betyr veldig lite fordi at det er så få som rater tabs til at det kan bli et skikkelig grunnlag for det sånn det er idag
Gjerne rate og kommenter tabber! :D
#8
Du svarte ikke på spørsmålet mitt, hva er problemet med at det er subjektivt?
#9
Gitarmester
<fjernet>
Det blir f.eks. min eller din topp tab, og vil ikke reflektere alle brukernes topp tab-er. Derfor blir det i så fall bedre, synes jeg når jeg har tenkt meg litt om, at det er en "forrige ukes topp tab". Men da blir det plutselig litt rart igjen.. Vi har jo allerede akkurat det under Topp-seksjonen.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du mener at fellesskapet skal være med å bestemme hvilken tab som skal være topp? Avstemning? Eller at den som blir mest vist/har mest aktivitet automatisk blir topp?
#10
Altså, Ukens tab kan jo være noe folk her inne på NorTabs er med på å bestemme, enten om det er bare noen få eller alle som vil. Jeg tar det litt for gitt at ikke du bare forslår dine egne tabs til Ukens Tab. Det blir jo bare dumt.
Som jeg sa, jeg tenkte på sanger som er ''inn'' for øyeblikket. Ved juletider var Home for Christmas veldig hot, da kunne den ha vært ukens tab f.eks. Eller da Møkkamann var enda mer populær enn nå.

Et slikt tillegg vil bare være for moro skyld, ikke noe formelt.
#11
Det ble ganske mange forslag på en gang her.

Jeg tar en ting av gangen og starter med bytte mellom versjoner av en tab. Jeg har hatt planer om å lage det lenge, men det er en del som må gjøres for å få det til så jeg har ikke orket, men jeg skal prøve å få gjort det nå.


Skal se på det andre etterpå.
#12
Har fikset det så det vises andre versjoner av en tab inne på en tab nå.

Har gjort diverse andre endringer også. F.eks har jeg endret hvordan tabsene blir lagret.

Før ble de lagret slik:
-Samling/Artist
  -Sang 1/Tab 1
  -Sang 1/Tab 2
  -Sang 2/Tab 1


Nå er det slik:
-Samling/Artist
  -Sang 1
     -Tab 1
     -Tab 2
  -Sang 2
     -Tab 1


Så nå er det enklere å finne flere versjoner av samme tab.

Det er også mulig å vise en sang under flere samlinger nå. F.eks kan "Julekveldsvisa" vises under både Alf Prøysen og Julesanger.
#13
Dette ble veldig bra! Oversiktlig og enkelt. Utrolig bra at du klarer å få gjort det så fort.
#14
Hei alle sammen
Jeg har et lite forslag:
Jeg bruker ofte min mobil og nettbrett da det er lettere en å ta med seg en pc, på min mobil bruker jeg noe som kalles Ultimate Guitar Tabs & Chords. Jeg liker denne appen fordi den hjelper meg med å lære, men det er veldig lite med skandinavisk musik der. Så hadde det ikke vært et forslag å lage en app til mobilen som kunne hente ned tabs fra Nortabs? eller ta opp et sammarbeid med noen som allerede har utviklet en app? for eksempel den jeg pleier å bruke eller noen andre.